10.12.2022

10. Joulukuuta, sytykkeitä

Lähes 10 vuotta sitten Jovelan Johanna keksi idean sytykesipseistä, eli steariniin kastetuista vanulapuista ja niistähän tuli vuosien saatossa varsinainen ilmiö. Itse olen tehnyt niitä säännöllisesti siitä asti ja käytän aina kun sytytän tulia. Olen tehnyt joskus videonkin sytykkeiden teosta, se löytyy täältä. Johannan idea oli myös wc-paperista tehdyt tikut ja niitä olen tehnyt paljon myös. Ne tehdään niin, että pyöritetään kynän avulla yksi wc-paperiarkki rullaksi. Kokemuksen kautta olen alkanut kiertää ne vielä kierteille, niin eivät lähde aukeamaan, kun ne kastaa steariiniin. Koska vanulapuista tehdyt sytykkeet syttyvät vähän hitaasti mutta palavat sitten pitkään, olen nykyään käyttänyt sytykkeitä niin että laitan pesään pari "sipsiä" ja sytytän ensin yhden "tikun". Tikku syttyy nopeasti ja puolestaan sytyttää sipsit.

Sytykkeet ovat myös mainio lahjaidea ja niille on yleensä käyttöä lähes kaikilla. Jos ei kotona, niin vaikka retkellä nuotiota sytyttäessä. Tänä vuonna olen tehnyt niitä myös lahjaksi ja paketoin ne tuollaisiin kuvioituihin sellofaanipusseihin. Taitoin pussin suuta pari kertaa ja niittasin siihen kuviollista kartonkia. Päälle lisäsin vielä eri väristä paperia ja tulostetun tekstin. 

Sytykkeisiin saa helposti käytettyä kynttilän jämät ja kolhiintuneet kynttilät. Itse sulatan kynttilät aina vesihauteessa, jolloin ylikuumenemisen vaara ei ole niin suuri. Lisään aina palan vahaväriä joukkoon, jotta saan nätimpiä sytykkeitä :)






~Hannele~

2 kommenttia:

  1. Sytykkeet on kyllä hyvä lahjaidea. Täytyisikin tehdä, kun kynttilänpätkiä on kertynyt...

    VastaaPoista
  2. Kauniit pakkaukset kaiken muun hyvän lisäksi!

    VastaaPoista

Kommenttisi ilahduttaa ♥