Näytetään tekstit, joissa on tunniste Synttäreitä. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Synttäreitä. Näytä kaikki tekstit

3.3.2017

Spiderman-synttärit

Eilen oli vilskettä ja vipinää kun kymmenkunta
poikaa kokoontui viettämään kuopuksen 8-vuotis-
synttäreitä. Oli sen verran hektinen viikko, etten vielä
eilen aamulla tiennyt mikä voisi olla synttäreiden teema!
Viime vuonna teemana oli Batman, ja postaus löytyy täältä.
Pojalla ei itsellään ollut tällä kertaa erityistä toivetta ja kun lapset 
tekivät lähtöä kouluun, vanhin tyttö ehdotti Spidermania ja
ristikkosipsejä :D No, pikaisesti paistoin sitten pari kääretorttupohjaa
ja suuntasin ostamaan tarvikkeita. Liinan virkaa toimitti punainen
lakana, mustat kakkupaperit muuttuivat vähän hämähäkin seittiä
muistuttaviksi kun leikkasin reunat pois ja ilmapalloihin tytöt
tekivät vielä koulun jälkeen silmät. Karkit olivat puna-mustia,
tikkaritkin oli tarkoitus koristella, mutta aika loppui kesken :)
Onneksi täällä maalla synttärit vietetään vielä sen verran matalalla 
profiililla että järjestelyt ehtii tehdä muutamassa tunnissakin!










Viimein alkoi meidänkin lapsilla hiihtoloma!
Ensi viikolla pääsevätkin mummulaan evakkoon,
kun me miehen kanssa maalataan viimein meidän lattiat :)

Kivaa viikonloppua!

~Hannele~

17.3.2016

Liisa Ihmemaassa-synttärit ja muistutus arvonnasta!

Kylläpä meni myöhäiseen iltaan postaaminen.
Tänään oli hulinaa ja huisketta, kun nuorimman
neitokaisen kaverit olivat juhlimassa 10-vuotis synttäreitä.
Vipinää riitti, paikalla oli 12 kaveria ja oma väki päälle!
Tytöllä ei ollut mitään erityistä toivetta kattauksen teemaksi,
joten ehdotin Liisa Ihmemaassa-teemaa. Olen jo pitkään
haaveillut toteuttavani kattauksen sillä aiheella.
Pinterestissä on ihan mahdottoman paljon ideoita
aiheeseen liittyen. (hakusanoilla Alice in Wonderland Party)
Niin monta kivaa ideaa jäi vielä käyttämättä, että täytyy
ehkä pitää joskus aikuisille omat Liisa Ihmemaassa-teekutsut ;)
Synttäreiden eteen en ehtinyt tehdä ennakkoon mitään,
ihan kaikki on tehty tämän päivän aikana.
Kaikkea en siis ehtinyt millään tehdä mitä etukäteen
ajattelin. Ja pieniä unohduksiakin sattui, pillit jäi ostamatta
ja äitini antamat riisimuromakeiset jäivät pakastimeen.
Kuvatkin on otettu aika nopsaan. Näitä tilanteita varten
tarvitsisin ehkä oman hovikuvaajan :D

Kun kerran kyseessä oli "teekutsut" täytyi astiatkin olla
siihen sopivia. Limsaa en viitsinyt tarjoilla kahvikupeista,
joten tein niihin sitten kakut. Olen aiemmin pari kertaa tehnyt
tällaisia "kuppikakkuja", viimeksi maanantaina.
(kuten joku varmaan Instagramista huomasikin)
Nämä ovat tosi helppoja ja nopeita tehdä. Kääretorttupohjasta
otan paloja ja laitan täytekakun tapaan kerroksittain
kääretorttupohjaa, (kostutetaan myös) sitten hilloa,
kermaa ja itse laitan mustikoita. Ne antavat kivaa raikkautta.
Päällimmäisen palan päälle pursotan kerman ruusukkeeksi.
Koskaan ei ole näin hyvin tavallinen kakku tehnyt kauppaansa
vaikka näissä oli samat ainekset. Taisi olla kahdessa kupissa kakkua
jäljellä kun pöytää siivosin :)

Nuo sienet olivat helppoja tehdä. Vaahtokarkkeja ja valmiita
marenkeja vain elintarvikseliimalla yhteen. Voi käyttää
myöskin vaikkapa sokerikuorrutetta. Tuskailin ensin, kun
sienet eivät millään tahtoneet pysyä pystyssä. Avasin
niitä sitten pohjasta vähän, jolloin ne tarttuivat alustaan kiinni.

Tienviitat  tulostin kartongille ja kiinnitin nitojalla
kiinni naruun. Picmonkeysta löysin soppelin fontin.
Samalla ohjelmalla tein syö minut- ja juo minut tekstit.

Kellotaulut oli säästyneet laatikossa uudenvuoden kattauksesta.
Nyt ne saivat toimia toisenlaisena koristeena :)













Ja muistakaahan käydä osallistumassa lauantaihin
mennessä 8-vuotis arvontaan tuolla alempana.
Tässä suora linkki sinne :)

Nyt nukkumaan, hyvää yötä 

~Hannele~

4.3.2016

Eskarilaisen Batman-synttärit

Meidän pienimmäinen täytti helmikuun puolella 7 vuotta
ja eilen juhlittiin kavereiden kanssa. Kun kysyin toivetta
teemaan niin välittömästi tuli vastaus: Batman!
Pinterestistä löytyikin tosi hyvin ideoita, joilla sai helposti
näyttävän kattauksen. Mustasta kartongista leikattiin
kaupunkisiluetit ja niihin liimattiin keltaisia ikkunoita. Samoin 
kantikas lasikulho päällystettiin kartongilla "taloksi". Tulostin kahdet
erilaiset Batman-merkit joista toiset teippasin laseihin ja toiset
popcorn-pusseihin. Pöydälle levitettiin keltainen lakana ja siinäpä se
kattaus olikin lähes valmiina. Suutarin lapsillahan ei tunnetusti
ole kenkiä ja niinpä kakun koristeluun meni n. 5 minuuttia.
Kakku oli kokeilu, jonka päällinen ei ihan onnistunut vaan
lähti valumaan reunoilta. Hyytelökakun maku oli kyllä niin mainio, 
että  kehittelen ohjetta ja jaan sen sitten täällä.
Värjäsin vielä valkosuklaata keltaiseksi ja kuorrutin sillä
vaahtokarkkeja. Ilmapallot laitoin "leijumaan" Peggyn
inspiroimana. Peggy on tehnyt videonkin ilmapalloista
ja se löytyy täältä. Pinterestistä löytyi idea myöskin
Batman-aiheiseen "aasinhäntä"-peliin. Toteutukseen meni
pari minuuttia ja sillä sai aikaan hauskan ohjelmanumeron!

Parin viikon päästä onkin vuorossa neidin kymppisynttärit :)













Täällä on yksi pieni pintaremontti loppusuoralla, 
Instagramia seuraavat ovat siitä saaneetkin jo vihiä.
Huomenna saatte ehkä jo kuvia lopputuloksesta!

Täällä on lapsilla viimeinen koulupäivä ennen hiihtolomaa,
pieni tauko koulunkäynnistä tuleekin tarpeeseen jokaiselle :)
Kivaa viikonloppua!

~Hannele~

19.3.2015

Synttärihumua

Meillä juhlittiin tänään kahden pienimmän kaverisynttäreitä
ja omat mukaan laskettuina talossa oli parikymmentä lasta.
Vilskettä ja vilinää siis riitti, mutta nyt on taas rauha maassa :)
Tyttöjen pöytä katettiin keittiöön ja hempeällä linjalla mentiin.
Neljälle pojalle katettiin pöytä olohuoneeseen lumiukkoteemalla.
Ja kun näitäkin ajatellen tein silloin ne Sulanut lumiukko-
etiketit, niin tulostin ei sitä yhtä sivua enää suostunut tulostamaan.
Sen siitä saa kun ei osta lisää mustetta ajoissa...
Etiketit kuitenkin halusin ja tein vastaavat sitten käsin.
Pojalle tein lumiukkokakun, johon mallia katsoin Ullan kakusta.
Tytölle kokeilin ensimmästä kertaa ruusukakkua ja
lisäksi yhden pienen maidottoman ja viljattoman kakun.














Synttäreille tein sen, mitä illalla ja aamulla ehdin.
Eilen oli kaksi näyttöä koulussa ja nyt on puolet
8:sta näytöstä läpi. Niin se valmistuminen vaan lähenee :)

~Hannele~

30.8.2014

Erilaiset synttärit

Meillä on lapset yleensä pitäneet viimeiset kaverisynttärit 10-vuotiaana,
mutta tämän kertaista sankaria juhlittiinkin vähän eri tavalla ja pienemmällä kokoonpanolla.
Poika otti eilen mukaansa kaksi parasta kaveriaan (ja minut siinä siivellä ;))
ja mentiin ensin keilaamaan ja sitten syömään. Kukaan pojista ei ollut
aiemmin keilannut ja minäkin vain kerran, joten vähän jännittikin etukäteen.
Kaikille sopiva aika sattui perjantai-illalle, jolloin oli tarjolla
hohtokeilausta ja sehän teki hommasta vielä vähän kivempaa! 
Keilauksen jälkeen käytiin syömässä mahat täyteen  ja
lopuksi annoin pojille vielä pussilliset "keilapalloja"
Oikein mukava ilta! 

Keilailua vois kyllä alkaa harrastaa enemmänkin, kiva laji :)




Hauskaa venetsialaisiltaa!

~Hannele~

14.3.2014

Synttärihumua

Täällä on tänään juhlittu kahden pienimmän kaverisynttäreitä.
Ekaluokan tytöille katettiin pöytä keittiöön ja 5-vuotiaalle
kavereineen pikkupöytä olohuoneeseen.
Kakkuina oli aamulla nopeasti tehdyt hyytelökakut ja
lisäksi muffinsseja. Tytöillä Minni Hiiri-aiheisia. Päällä kermavaahtoa
ja helmiä sekä pallokorvat ja rusetti sokerimassasta.
Poikien muffinsseissa on olevinaan sininen kermavaahto
esittämässä vettä ja tulenlieskoja. Oli tarkoitus vielä vesiletku tehdä
mutta aika loppui vähän kesken.Vaikka aika simppelillä tyylillä mennään 
niin aina tulee kiire ja jotain jää tekemättä mitä on aikonut.
Mutta kunhan karkkia, sipsiä ja limukkaa on, pärjää jo hyvinkin pitkälle.
Limsa tarjoiltiin pulloista joihin teippasin netistä tulostetut
etiketit.Poppareille pyöräytin paperiset tuutit,
vaahtokarkeista tein vartaat. Vinkki siihen hommaan:
kun kastaa tikkua vedessä, vaahtikset siirtyy tikussa helposti!

Kuvaaminen on aina vähän haastavaa kun kuvausvaiheessa
ympärillä pyöri nytkin parikymmentä lasta :D















Rentouttavaa viikonloppua
~Hannele~