Somessa tuli joku aika sitten vastaan hauskoja suklaapommeja ja tilasin itsekin niitä muutaman, jotta saadaan kotona kokeilla. Suklaapallon sisällä on siis vaahtokarkkeja ja ainakin kaakaota, ehkä muitakin mausteita ja kun pallon päälle kaataa kuumaa maitoa, se hajoaa ja sisältö sekoittuu maitoon. Tilasin itse pallot Petris Chocolate Roomista. Yksi palloista oli auennut joten siitä näkikin hyvin mitä sisällä on. sulatin vähän suklaata ja liimasin sillä puolikkaat yhteen. Näitä pommeja voi tehdä itsekin joko muoteilla ihan alusta asti tai vähän helpommin suklaamunista. Meillä tytöt testasivatkin illalla kindermuna-versioita suklaapommeista. Kinderit vain varovasti puoliksi, sisälle pieniä vaahtokarkkeja ja kaakaota ja sulatetulla suklaalla takaisin yhteen. Hyvin toimivat nekin :)
19.12.2020
Luukku 19, suklaapommit
18.12.2020
Luukku 18, pienen pojan joulukuusi
Nyt oli käytävä arkistoissa, kun en valoisaan aikaan ole ollut parin viikon aikana kotona kuin sunnuntaisin eikä iltavalaistuksessa varsinaisesti luovuus kuki. Nyt on kuitenkin edessä 3 päivän vapaa, joten ehkäpä ehtii ottaa useammallekin päivälle postauskuvia. Nämä parin vuoden takaiset kuvat nuorimmaisesta ovat omasta mielestäni hellyttäviä ♥ Vielä en tiedä haetaanko joulukuusi kotiin muutaman edellisen vuoden tapaan kaupasta vai isän metsästä. Tänä vuonna kyllä tuntuu että kuusen voisi laittaa aiemminkin, kuin vasta aatoksi. Mutta siinä on riskinsä ettei menisi loppiaiseen asti, kuten yleensä vaan joutuisi luopumaankin aikaisemmin. Ehkäpä siksi maltan aatonaattoiltaan tänäkin vuonna :)
~Hannele~
17.12.2020
Luukku 17, joulurentoilun eväät
Kynttilänvalo, mukillinen glögiä, pala kakkua tai muuta hyvää sekä joululehti. Siinäpä aika hyvät eväät joulurentoiluun. Vähän täytyy kyllä itseään muistuttaa rentojen hetkien tärkeydestä myös näin joulun alla. Tosiasiahan nimittäin on, että tuo mukillinen oli ensimmäinen kotona juotu glögi ja jo aikaa sitten ostettua joululehteä olin vain pari kertaa selaillut. Muki on tälle joululle Indiskasta tilattu (näytti muuten nyt olevan alessa kun hain linkkiä). Vähän kyllä yllätyin sen koosta kun paketin avasin, vetoisuus on varmaan puoli litraa! Mutta esimerkiksi teelle hyvä ja nythän tuleekin teetä joka päivä joulukalenterista :) Kun otin näitä kuvia, nuorimmainen tokaisi että taitaa olla tontun 1-vuotissynttärit :D
~Hannele~
16.12.2020
Luukku 16, Lux seminaari
Raahen seminaarin alueella on tämän joulun alla jo toisen kerran nähtävissä Lux seminaari-valopiha. Kävin sen toissa iltana töiden jälkeen katsomassa ja kuvaamassa ja tietysti juuri eilen Raahenkin tuli hentoinen lumikerros. En kuitenkaan lähtenyt eilen uusia kuvia ottamaan vaikka se vähäinenkin lumi olisi varmasti tehnyt alueesta vielä hienomman. Valopihaa voi käydä katsomassa 20.12. saakka ja Wanhan Raahen joulukalenterin 18. luukku aukeaa myöskin seminaarin alueella. Tänä vuonna jäi toteutumatta Seminaarin joulu-tapahtuma mutta toivotaan että ensi vuonna se on taas mahdollista järjestää.
Raahen seminaari on nimenä ollut aina tuttu paikka, meillä kotona asunut mummuni oli nimittäin opiskellut kansakoulunopettajaksi tässä paikassa 1920- ja 1930-lukujen vaihteessa ja seminaari vilahteli kotona puheissa usein. Siitä huolimatta kävin itse pihapiirissä vasta nyt ensimmäisen kerran, vaikka olen pian 2 vuotta kulkenut Raahessa töissäkin! Täytyy kyllä käydä myös valoisaan aikaan katsomassa rakennuksia, on niin historiaa huokuva paikka. Raahen seminaari toimi opettajaseminaarina vuosina 1896–1971 ja sieltä valmistui yhteensä 3177 kansakoulunopettajaa. Seminaarin alue löytyy osoitteesta Rantakatu 7, Raahe
~Hannele~
15.12.2020
Luukku 15, herkkuhetki
Ai että, miten kivoja juttuja nykyään löytyykään! Muistaakseni Kärkkäiseltä löysin hauskoja jouluisia poppariastioita sekä jouluisin kuvioin koristeltuja paperipillejä ja Tokmannilta vielä söpön kokoisia coca-cola pulloja. Näilläpä syntyy jouluinen herkkuhetki vaikka ihan pieneen pikkujouluun. Piparkakun makuiset suklaapopparit syntyivät sekoittamalla sulatettua piparisuklaata popcorneihin :)
~Hannele~