31.3.2023

Ensimmäinen talvireissu retkeilyautolla

Hiihtolomalla teimme ensimmäisen talvireissun syksyllä ostamallamme retkeilyautolla. Vähän etukäteen jännitti miten talvimatkailu sujuu ja jännitystä lisäsi se, että juuri reissumme ajalle lupasi säätiedotus kovia yöpakkasia. Mutta kaikki meni hyvin, mainiosti tarettiin nukkua ja auto lähti aina käyntiin. Keskimmäinen yö kolmesta oltiin sähköissä, jolloin saivat akutkin latautua kunnolla.

Ensimmäisenä iltana ajoimme Iso-Syötteelle  ja kävimme ihailemassa täysikuun valaisemaa maisemaa huipulta. Yöksi ajoimme luontokeskuksen parkkipaikalle. Aamulla kävin hakemassa luontokeskuksesta meille tuoreet, vielä lämpimät munkit ja alueen retkeilyreittien esitteitä. Valitsimme päivän retkikohteeksi Teerivaaran kierroksen, joka lähti juuri siitä samaiselta parkkipaikalta. (Jäi tosiaan retkeilyt koko reissulla vähemmälle kuin oli alunperin tarkoitus, koska aamuisin pakkanen oli niin kireää) Reitti oli merkitty lumikenkäreitiksi, mutta sitä oli niin kovasti kuljettu että helpompi ja nopeampi oli kiertää ihan kengillä. Illan päälle ajelimme Ranuan kautta Rovaniemelle ja piipahdimme Joulupukin pajakylän alueella. Pajakylää vastapäätä oli Bestpark-alue ja koska yölle lupasi lähemmäs 30 astetta pakkasta, päätimme laittaa 25€ siihen, että saimme käyttää sähköä, saunaa, suihkua ja wc:tä. Ei ollut sauna kovinkaan iso, mutta olipa vain mukava istua saunan lauteilla kun ulkona pakkanen paukkui.

Seuraavana päivänä ajelimme Rovaniemeltä kohti Pelloa. Matkalla etsin Retkipaikka-sivustolta sopivaa pientä retkikohdetta ja huomasin, että ihan tien varresta lähtee Eeron polku joka on hiihtäjä Eero Mäntyrannan elämänvaiheista kertova luontopolku Pallistajavaarassa. Vaaran laelle kulki helposti kengillä mentävä polku, joka oli aika kovaa nousua mutta perillä maisemat palkitsivat! Ylhäällä oli laavu, puuliiteri ja huussi sekä jo käytöstä poistettu näkötorni. Reitti olisi kulkenut toista kautta takaisin, mutta siinä oli ollut liikennettä sen verran vähän että lumikengät olisivat olleet tarpeen. Päätimme siis palata evästauon jälkeen samaa reittiä takaisin. Meillä oli kyllä mukana kahdet lumikengät, liukulumikengät ja eräsukset mutta tosiaan pakkasista johtuen niitä ei tullut ollenkaan käytettyä kun retkikohteiksikin valikoituivat suositut, valmiiksi hyvin poljetut reitit. Pellon kautta ajelimme yöksi Aavasaksalle.

Seuraavana aamuna kävimme ihailemassa Aavasaksan maisemia näkötornista ja näköalapaikoilta. Keisarinmajan ovet olivat näin talvella kiinni. Aavasaksa on eteläisin paikka, jossa näkee juhannuksen aikaan keskiyön auringon ja se olisikin joskus kiva käydä kokemassa. Aavasaksalta ajoimme sillan yli Ruotsin puolelle ja menimme sieltä kautta Haaparantaan tuliaisostoksille. Matkalla kotiin ehdimme vielä juuri ennen auringonlaskua piipahtaa Iin Wanhassa Haminassa. Se myös on paikka, jossa pitäisi käydä kesäaikaan, mm. kävelemässä alueella kiertävä Ruustinnan polku.

Illaksi kotiin ajellessa totesimme, että kyllä menee reissussa kolme vuorokautta nopeasti! Ei melkein malta odottaa, että taas päästään retkeilemään :)

Kivaa viikonloppua ja alkavaa huhtikuuta!

~Hannele~

1. Huimaavat ja hurmaavat maisemat. Keisarin kalastusmaja on Langinkoskella Kymijoella siellä olen käynyt. Samaa rakennustyyliä.

2. Ihana postaus <3 Upeita kuvia, ihania kohteita, huikeita maisemia!

3. Onpa upeat lumimaisemat! Annikki Kariniemen patsas oli hauska yllätys; olen saanut kuudennella luokalla kirjoituskilpailusta palkinnoksi hänen kirjoittamansa kirjan.

4. Ihania kuvia. Talvella pohjoisessa on niin kaunista ja eri näköistä kuin kesällä.