22.7.2021

Maakuntakierroksella

Parissa edellisessä postauksessa esitellyt paikat olivat osa "maakuntakierrosta", jonka teimme viime viikolla kuopuksen kanssa. Mies lähti perjantaina käymään vanhimman pojan ja vävypojan kanssa moottoripyörillä Kolilla ja minulla sattui vapaapäivä, joten jotain kivaa päivään oli tietysti keksittävä. Lähdettiin aamulla liikkeelle ilman kovin tarkkoja suunnitelmia, mutta Nivalaa kohti ajattelin kuitenkin suunnata. Matkalla hain Ylivieskasta, Pirjon Pakarista meille aamiaiseksi täytetyt leivät sekä mehut ja poikettiin syömään ne Huhmariin. Tulipa siellä sellainen mieleen, että voi kun näköalapaikoilla olisi esimerkiksi penkki tai pöytäryhmä. Olisipa kiva pitää evästaukoa maisemia katsellen vaikka frisbeegolfin pelaamisen välissä tai jos muuten vain käy retkellä. (Huhmarkallion talvimaisemia löytyy postauksesta täältä.)

Monta kertaa Ylivieskasta Nivalaan päin ajellessa olen huomannut kyltin: Hilppa-patsas. Nyt ajelin taas ensin ohi ja sitten tuli mieleen, että nyt jos koskaan täytyy käydä se katsomassa ja käänsin auton ympäri. Tieltä oli patsaalle matkaa 1,5 km ja ajattelin uuden kyltin nähdessäni, että täytyykö tässä mennä talon pihaan. Vastaan tuli onneksi P-kyltti, vaikka se tuntuikin olevan jonkun takapihalla. Pellolta löytyi suomenhevosta esittävä pronssipatsas ja yllätyksekseni Hilppa-patsaan lisäksi paikalta löytyi myös hieno riippusilta! Molemmista löytyi infoa taulusta. Riippusilta on rakennettu 50-luvulla helpottamaan mm. koululaisten kulkemista. Hilppa-patsas taas on tehty vuonna 2005, 30-luvun pula-ajan ja konikapinan muistoksi ja suomenhevosen kunniaksi. Paikka jossa Jorma Heiskasen tekemä näköispatsas sijaitsee, on konikapinaan liittyneen Hilppa-suomenhevosen kotilaidun.

Hilpanhaka, Jaakolanranta; Jaakolanrannantie 145 Nivala

Nivalaan päästyämme ajoimme ensin hautausmaalle ja kävimme minun mummun ja papan haudalla. Ajettiin pitkästä aikaa myös saman tien varressa olevan, entisen mummulani ohi. Siellä oltiin lapsena niin monet kerrat lomailemassa ♥

Seuraavaksi kävimme vohvelikahvilla Aseman Helmessä vanhalla rautatieasemalla, sekä Maliskylällä tutustumassa hulvattomaan Crazylandiin. Niistä ei tässä enää sen enempää, kun molemmista tein jo aiemmin omat postauksensa. Aseman Helmestä kertova postaus löytyy täältä, Crazylandista kertova  täältä.

Oikeastaan Crazylandin jälkeen olisimme kaivanneet jo oikeaa ruokaa, mutta kello oli jo niin paljon, että oli mentävä katsomaan vielä yksi paikka ennen sen sulkeutumista. Nimittäin edellisenä sunnuntaina, kun ajelimme tytön konfirmaatioon, huomasimme ennen Nivalaa vanhassa kuivaajassa olevan kesäkahvilan terasseineen kaikkineen. Se näytti niin kivalta, että oli ehdottomasti mentävä kahville kun siellä päin taas oltiin. Kyseessä oli Hannintien kesäkahvila n.100-vuotiaassa kuivaajassa. Kahvilan tytöiltä kysyessäni he kertoivat, että tämä oli jo kahvilan  viides kesä. Kahvila oli auki vain parisen viikkoa ja tältä kesältä kahvila valitettavasti sulkeutui jo viime sunnuntaina. Mutta kannattaa ehdottomasti laittaa tämä korvan taakse tulevia kesiä varten!

Nivalasta ajelimme Sieviin ravintola Ronain pizzalle ja kebabrullalle ja sieltä jatkoimme käymään isällä ja äidillä. Illan päälle, kotimatkalla kävimme vielä kahdessa paikassa uimassa. Ensin minun lapsuuden uimapaikalla,  Hietajärvellä ja sen jälkeen vielä Kalajoen puolella Pitkälläjärvellä, jossa en ollutkaan aiemmin käynyt uimassa. Muistan että lapsena olen auton kyydissä siellä käynyt, mutta ei ollut mitään selvää muistikuvaa paikasta. Kannuksen puolella oleva Hietajärvi ja Kalajoen puolella oleva Pitkäjärvi sijaitsevat samoilla hiekkakankailla, muutaman kilometrin päässä toisistaan. Molemmat ovat kirkasvetisiä ja hiekkapohjaisia järviä. Autolla niiden väliä täytyi ajaa googlen mukaan vajaa 30 kilometriä. Arvelinkin, ja veljeltäni myöhemmin kuulin että pieniä metsäteitä pitkin olisi päässyt n. 7 kilometrin ajolla. En kuitenkaan lähtenyt sitä iltasella testaamaan vaan pelasin varman päälle, mutta täytyy joku päivä käydä ajamassa ja katsomassa, onko sieltä ihan hyvä reitti. Uusia uinti-ilmoja odotellessa! Pitkään olemme käyneet melkein joka päivä uimassa, mutta nyt on pidetty monta päivää taukoa viilenneen sään vuoksi. Ei säät olleet suotuisia riippumattoretkellekään tällä viikolla, mutta jospa vielä ehditään tänä kesänä :)

Oli niin mukava päivä, vaikka vähän väsyttäväkin. Aikaa kului 13 tuntia :)
Mutta aina ei tarvitse lähteä kovinkaan kauas "matkailemaan"

~Hannele~

1. Voi ihanuus mitä paikkoja. Kyllä Suomesta löytyy monta upeaa nähtävyyttä

2. Läheltä löytyy yleensä paljon paikkoja missä ei ole ikinä tullut käytyä.. :) Kova retki!